Алгоритми навчання
Поради щодо УСНОЇ відповіді
1. Що означає питання, на яке я відповідаю?
2. Головною думкою моєї відповіді є - ....
3. Ключовими поняттями, на які я спираюся в відповіді є - ...
- Я розумію логічні зв’язки між ними
- Причиною є -..., а наслідком є -...
- Метою є -..., а засобом її досягнення є - ...
- Головним є - ..., а другорядним є - ...
5. Якщо потрібно, можу пояснити значення (інтерпретувати, розтлумачити) кожне з них
6. Можу пояснити теорію наступним прикладом (прикладами)
7. Можу відповісти на запитання моїх однокласників
Як готувати ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ?
1. Не відкладай на потім, виконуй завдання в той день, коли його задано
2. Наведи порядок на столі, підготуй належне приладдя
3. Вимкни телевізор, радіо та інші відволікаючі засоби
4. Склади план своєї роботи (з якого предмета почати, а яким закінчити)
5. Чергуй предмети фізико-математичного циклу з гуманітарними
6. Пам’ятай, що робиш завдання не для вчителів і батьків, а для себе!
7. Зранку швидко повтори
8. Якщо завдання тобі не вдається, сформулюй конкретні питання щодо теми для подальшого з’ясування їх з учителем або друзями
Алгоритм ЧИТАННЯ ТЕКСТУ
1. Виділіть (випишіть) нові для Вас поняття, терміни, закони, інформацію тощо.
2. Керуючись підручником, словником надайте інтерпретацію (тлумачення, пояснення) кожному з виділених нових термінів, понять, законів
3. Які з виділених термінів, понять, законів залишилися незрозумілими для Вас? Зверніться по допомогу до вчителя або призначеного ним помічника з числа учнів
4. Установіть логічні ланцюжки, певні взаємозв'язки, наслідки, способи досягнення результату
- причина і наслідок
- мета і засіб
5. Виділіть, на Ваш погляд, головну думку в даному тексті. Чому Вона для Вас є головною?
6. Для вирішення якої проблеми, ситуації тощо можна використовувати дану інформацію?
Як вчити НАПАМ’ЯТЬ?
1. Прочитай і визнач головну думку тексту
2. Розділи текст на смислові частини
3. Вивчи першу частину
4. Вивчи другу частину
5. Повтори першу і другу частини разом
6. І так далі!
Алгоритм РОЗВ’ЯЗАННЯ ЗАДАЧІ
1. Про що йдеться в умові?
2. Визнач значення відомих величин:
- словесно
- числом, виразом чи рівнянням
- позначенням
3. Запиши запитання задачі через позначення
4. Перевір одиниці вимірювання
5. Якщо треба, зроби пояснюючий малюнок (схему)
6. Запиши задачу у вигляді рівняння через позначення
7. Підстав у рівняння замість позначень відповідні числа або вирази
8. Перевір відповідь. Якщо вона неправильна, пригадай чи переглянь розв’язання подібної задачі
Як складати КОНСПЕКТ?
1. Прочитайте текст підручника
2. Запишіть у зошит тему конспекту
3. Визначте в тексті головний зміст, основні ідеї, поняття, закономірності, формули, тощо
4. Визначте взаємозв’язки (причина-наслідок, мета-засіб,
5. Основний зміст кожного значеннєвого компонента законспектуйте у вигляді кодованої інформації (скорочення, абревіатури, малюнки) після найменування теми в зошиті
6. Доцільно позначити на сторінці конспекту праві і ліві поля: ліворуч записувати назви розділів, параграфів, номери сторінок, самостійно сформульовані основні проблеми, а праворуч – свої висновки і коментарі, посилання на інші наявні у вас матеріали
7. Найважливіші положення (визначення, докази, висновки) записуйте у вигляді цитат
8. Корисно мати під рукою маркери або ручки різних кольорів, щоб відмічати ними найважливіші для вас елементи конспекту
9. Прочитайте ще раз текст і перевірте повноту виписаних ідей
Грамотно складений конспект повинен задовольняти наступним вимогам:
- правильне передавання основного змісту тексту, виокремлення головних думок
- логічний зв’язок виписаних думок, структурованість
- ясність
- стислість
- інформація про джерело тексту
- наявність вільного місця для доповнення написаного новими думками
Як писати РЕФЕРАТ?
1. Тема реферату повинна бути правильно сформульованою:
- Назва має відбивати зміст
- У назві мають бути чітко визначені рамки розгляду теми
2. Титульний аркуш має вигляд
- Вгорі, посередині – назва навчального закладу
- В центрі – тема реферату
- Нижче теми праворуч – ПІБ учня, клас, ПІБ керівника
- Внизу, посередині – місто і рік написання
3. Зміст реферату складається з 4-х частин: вступу, основної частини, висновку, списку літератури
4. Вступ - містить коротке обгрунтування актуальності теми реферату, з його об’єктивною складністю для вивчення, а також у зв’язку з численними теоріями і суперечками
5. Основна частина
- Містить матеріал, відібраний для розгляду проблеми, розподілений за параграфами
- Розкриває методи, використані для доказу результатів
- Містить особисту думку учня та сформульовані самостійні висновки, які спираються на наведені факти
6. Висновок
- Формулює висновки за параграфами, котрі випливають з основної частини, осмислення основної частини реферату
- Звертає увагу на виконання поставлених у Вступі завдань і мети
7. Список літератури
- Джерела перелічують за алфавітом
- Обов’язково вказують автора, назву, місце видання, назву видавництва і рік видання
- У разі необхідності до реферату оформлюється додаток (документи, ілюстрації, таблиці, схеми тощо)